Православный информационный портал
Православный
информационный
портал

Акафист и молитва Святому и Животворящему Кресту Господню

Воздвижение Креста Господня — один из 12 главных праздников. Он — в память о находке креста, на котором казнили Спасителя. В честь Праздника написаны молитвы и акафист Честному и Животворящему Кресту Господню.

Крест — великая реликвия

Казнь на кресте — самая мучительная и самая позорная казнь. К ней приговаривали рабов и преступников. Распятие на кресте — такую жестокую и унизительную смерть довелось принять Иисусу Христу. Это не римское орудие казни, а позаимствованная у персов, совершенно недостойная для цивилизованных римлян казнь. Неслучайно римских граждан так не казнили, а казнили, например, усекновением главы.

И всё же одной из смертей, в череде многих других, суждено было победить смерть. Навсегда отменить ее как бессмысленный и бесславный финал человеческой жизни. А орудие казни сделалось символом спасения и надежды. Этот символ, благодаря тому, что сам Господь Иисус Христос Своим телом прикоснулся к нему, получил особое божественное присутствие. Об этом говорит преподобный Исаак Сирин, автор известной великопостной молитвы. Он сравнивает Крест с ковчегом Завета и говорит о том, что ковчегу Завета воздавалось особое поклонение, потому что в нем есть присутствие Божие, слава Божия. Вот та самая слава Божия из ветхозаветного ковчега, по словам Исаака Сирина, перешла в Крест Господень. Надо уточнить, что речь идет о так называемом истинном кресте, то есть о том самом древе, на котором умер Христос.

Крест как самая великая реликвия раннего христианского мира сыграла значительную роль в христианской истории, в том числе и на востоке. Но его никто не искал первые триста лет. И ученикам Христа не пришло в голову после казни сохранить частицу этого креста. Мы знаем, что после смерти Спасителя на кресте всё делалось в спешке. Наступала суббота, когда правоверные иудеи почти ни к чему не могли прикасаться, не нарушая законов благочестия. К тому же всё, связанное со смертью, особенно со смертью насильственной, считалось у иудеев скверным, нечистым. Ученики же распятого были слишком подавлены ужасом и горем, чтобы думать о реликвиях для будущего торжества их веры.

Важно! Молитва Животворящему Кресту Господню наделяет могуществом и защитой Господа в любых ситуациях (даже безнадежных).
Воздвижение Честного и Животворящего Креста Господня

Обретение Креста Господня

Что же случилось с крестным древом? Какова была его дальнейшая судьба? В 326 году император Константин Великий вместе с матерью царицей Еленой решил отыскать утраченную святыню.

Но где искать крестное древо через триста лет после казни? Где могли его спрятать в спешке?

Едва ли иудеи стали бы нести по городу в субботний день орудие пыток. Яму или ров в скале не выкопаешь. Самое простое и быстрое — сбросить его в какую-нибудь подземную полость или пещеру, какими изобилует скалистая порода Голгофы. Там, где сидела Елена, наблюдая, как люди внизу разгребают и вычерпывают грунт — теперь Еленинский предел Храма Воскресения Христова. И теперь мы можем прикоснуться к тому месту, где усердием царицы Елены был найден крест Христов — орудие убийства, ставшее символом воскресения.

Это было первым Крестовоздвижением. Наш Бог остался верен себе. Как и в дни Рождества, Царь царей преподал урок человеческому тщеславию. Сокровище было скрыто в предельно бесславном месте — в подземелье, среди строительного мусора. Мусор был делом наших рук, а чудесная находка — Его отеческим даром. Но креста было три, в точном соответствии Евангельским рассказам. Какой из них Христов? По приданию, к каждому из найденных брусьев, по очереди, приложили давно и безнадежно больного жителя Иерусалима. И от одного из древесных фрагментов он получил мгновенное и полное исцеление. Так что мы называем Крест Животворящим, указывая на сохраненный преданием медицинский факт.

Неслучайно на богослужении поклоняемся Кресту, целуем Крест, и мы даже возносим молитвы Кресту. На это обращал внимание отец Павел Флоренский, который зашел так далеко, что утверждал, что Крест — это живое существо, которое способно слышать молитвы.

Важно: мы так далеко не заходим, но есть очевидный факт, что в христианской традиции есть молитвы, адресованные не Христу, распятому на кресте, а адресованы самому Кресту. То есть мы возносим молитвы Кресту с надеждой на то, что она будет услышана.

После замечательной и неоспоримой экспертизы, проведенной над целительным Крестным древом, найденная великая реликвия была наконец явлена народу — жителям Иерусалима и в их лице всему миру людей.

Важно: Святитель Макарий высоко поднял над головой Крест Христов, как будто хотел, чтобы его стало видно до самых концов земли. Это и есть то главное второе Крестовоздвижение, в память которого, установлен церковный праздник. Отныне крест начнет сопровождать христиан повсюду.

Молитва Честному Кресту

В 7 веке персидский царь Хосров разграбил Иерусалим и увез в плен Животворящий Крест Господень и патриарха Захарию. Но через 14 лет греческий царь Ираклий победил Хосрова. В результате христианам была возвращена их великая святыня. И это стало третьим Крестовоздвижением. Сегодня, там, где в 4 веке было обретено Крестное древо, осталась лишь малая его частица. А другие частицы Животворящего Креста разошлись по всему миру. И везде стали объектом поклонения.

И лучше не перепроверять подлинность святыни, теша своё самолюбие проницательностью, а обращать свою веру в деятельное усердие, помогать другим, находить новые точки приложения своих талантов, так как это делала святая равноапостольная царица Елена. А когда иссякнут силы или отберет возраст, или вдруг настигнет страх смерти и всё покажется бессмысленным, бесполезным, обратить взор на обретенный ею крест Христов — источник непобедимой и неисчерпаемой силы.

Крест не является каким-то талисманом, который мы носим на себе, как оберег или как какое-то механическое орудие для защиты от зла и демонов. Ношение на себе креста предполагает определенную ответственность.

Важно! Человек, который надевает на себя крест — это человек, который дает обещание Христу следовать Его стопам. Только в этом случае Крест нам и помогает.

Вот зачем мы носим Крест на своей груди, вот для чего продолжаем возводить Крест везде, где чувствуем особую потребность оградить себя от зла, проявить свою любовь, укрепить свою надежду.

Акафист Животворящему Кресту Господню

Кондак 1

О, преблаженнейший Кресте и всечестный, Тебе поклоняемся вернии и величаем, Радующеся Божественному Твоему воздвижению. Ты же, яко знамение победы и оружие непреоборимое, огради и покрый своею благодатию вопиющих тебе: Радуйся, Кресте всеблаженный.

Икос 1

Ангели с небесе невидимо окружиша живоносный Крест в благоговении, и видяще его, яко светоносною благодатию своею ясно осеняет верныя, стояху, взывающе к нему тако:

Радуйся, страже вселенныя; радуйся, слава Церкви.

Радуйся, исцеления изобильно источаяй; радуйся, пределы мира освещаяй.

Радуйся, источниче чудес, живот благоухаяй; радуйся, блаженнейший, благодать являяй.

Радуйся, Божественное подножие бывый; радуйся, на поклонение всех явленный.

Радуйся, чаше, нектара исполненная; радуйся, озарение вышняго облистания.

Радуйся, яко тобою вся тварь благословляется; радуйся, яко тобою поклонение Творцу возсылается.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 2

Видящи в себе желание обрести Крест, Елена со дерзновением глаголет царю: Желаемое душе твоей явися благосердым моему усердию. Сего ради, ищущи сильнейшее, якоже рекл еси, знамение победы твоея, вопию: Аллилуиа.

Икос 2

Разумное известие неуразумеваемо бывшее уразумевши, царица абие глаголет служителем: Потщитеся скоро извлещи от недр земных и подъяти Крест. Увидев же сей, со страхом возопи тако:

Радуйся, образе истинныя радости; радуйся, древляго проклятия упразднение.

Радуйся, сокровище, в земли злобою сокрываемое; радуйся, знамение, на небеси звездами образованное.

Радуйся, огнеобразный Кресте, четырьми лучами пламенеяй; радуйся, предзримая иногда Лествице, на высоте утвержденная.

Радуйся, Ангелом безмятежное и дивное чудо; радуйся, демонов многоплачевное поражение.

Радуйся, сокровище всесладкое Слова; радуйся, пламень заблуждения угашающий.

Радуйся, бедствующих заступниче; радуйся, подвизающихся твердый наставниче.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 3

Сила крестнаго древа явися тогда ко уверению истинному всех, воскреси бо безгласнаго мертвеца, и се бысть тогда дивное зрелище всем хотящим получити спасение, егда воспеша вси: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи непобедимое оружие, Елена потщися к сыну своему. Той же абие возрадовася зело и признав великий Крест, в радости возопи к нему таковая:

Радуйся, вместилище света; радуйся, хранилище жизни.

Радуйся, дарований духовных подателю; радуйся, плавающим по бурному морю пристанище.

Радуйся, алтарю, Христа, яко жертву, носяй; радуйся, лоза, ветвь имущая, таинственное вино источающую.

Радуйся, яко ты царство язык охраняеши; радуйся, яко ты главы драконов сокрушаеши.

Радуйся, ясное веры познание; радуйся, всего мира избавление.

Радуйся, смертным Божие благословение; радуйся, ходатая за смертных пред Богом на себе носивый.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 4

Бурею ревности Божественныя внутри объята бывши, Елена усердно искаше и обрете Крест, в земли сокрываемый и на небе явлейся царю, и воздвиже сей, егоже людие видавше и верою возопиша: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша вси, яко возсия в мире Крест, яко солнце, и вси, наслаждающеся светом, потщахуся приити к нему, яко к звезде, и созерцающе виновника благ, воздвизаема освященныма рукама, воспеша Ему:

Радуйся, заре мысленнаго Солнца; радуйся, источниче неисчерпаемаго благоухания.

Радуйся, Адама и Евы воззвание; радуйся, князей ада умерщвление.

Радуйся, яко воздвизаемый, нас с собою воздвигаеши; радуйся, яко поклоняемый, души наши освещаеши.

Радуйся, апостолов в мире проповедническая слава; радуйся, борцев противу мира сего благодатная сила.

Радуйся, неверных обличение; радуйся, верных похвало.

Радуйся, яко тобою низвержися ад; радуйся, яко тобою прииде благодать.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 5

Богоподобное древо увидевше, вси да прибегнем ныне к покрову его, держаще сие, яко оружие, обратим в бегство полки врагов и коснувшеся неприкосновеннаго, воззовем ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевый свет с небесе, показуяй звездами знамение Креста и в нем совершенную победу над враги, великий Константин потщися извлещи из земли древо Креста и возва к нему сице:

Радуйся, неизреченнаго совета исполнение; радуйся, благочестиваго народа возношение.

Радуйся, полки врагов в бегство обращаяй; радуйся, демонов, яко пламя сожигаяй.

Радуйся, небесный скиптре Царя верных; радуйся, непобедимое оружие христолюбиваго воинства.

Радуйся, высокомерие варваров ниспровергаяй; радуйся, о душах наших попечение прилагаяй.

Радуйся, от многих зол защищение; радуйся, великих благ награждение.

Радуйся, яко тобою христоносцы радуются; радуйся, яко тобою неверные печалятся.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 6

Крест Господень явися, яко лествица, небес достигающая, возводя всех от земли на высоту небесную, да тамо обитати нам вкупе с лики ангельскими, оставльше ныне сущее, яко несущее и научившеся пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияв светом всем сущим во аде, Спасе, Ты облистал еси бывших в преисподней; привратницы же адские не терпяще зрети блистания Твоего, падоша, яко мертвии, избавлении же от них, видяще ныне Крест, возопиша:

Радуйся, мертвых воскресение; радуйся, печальных утешение.

Радуйся, адских хранилищ разорение; радуйся, райскаго наслаждения предвкушение.

Радуйся, жезле, египетское воинство потопивый; радуйся, жезле, израильския люди напоивый.

Радуйся, животворящее древо, разбойника спасение; радуйся, благовонный шипок, благочестивых благоухание.

Радуйся, духовнаго глада утоление; радуйся, печате, от верных восприятая.

Радуйся, двере таинств; радуйся, яко из тебе Божественныя струи проистекают.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 7

Хотящу Моисеови избавити многострадальныя люди от гонителя, ты дан был еси ему, яко жезл, но познан был еси им, яко прообраз Божий, сего ради изумлен был еси, о Кресте, могуществом твоим и возопил еси: Аллилуиа.

Икос 7

Дивный закон давый иногда Боговидцу на Синаи, пригвожден бысть волею ко Кресту за люди беззаконныя, и упраздни древлее проклятие закона, да мы вси, видяще ныне Креста силу, воззовем ему:

Радуйся, падших возстание; радуйся, миропоклонников падение.

Радуйся, воскресения Христова обновление; радуйся, монашествующих Божественное услаждение.

Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются вернии; радуйся, древо пророчески глаголющее, на земли возросшее.

Радуйся, Отечеству на враги поможение; радуйся, правления народнаго сильное защищение.

Радуйся, Судии Праведнаго явление; радуйся, смертных согрешающих осуждение.

Радуйся, сирот заступниче; радуйся, нищих обогатителю.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 8

Странное чудо видяще, призывати будем к новой жизни, возвышающеся умы до небес, яко сего ради Христос распят бысть на Кресте и плотию пострада, хотя привлещи на высоту мопиющих Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Сниде с высоты Единое Предвечное Слово, рождшееся от Девы Матери, и явльшееся в мире, яко смиренный человек. Сие восприят на Себе Крест и подаде живот взывающим Ему:

Радуйся, оружие мира; радуйся, путешествующим основание.

Радуйся, спасающимся премудрость и утверждение; радуйся, погибающим вразумление и преткновение.

Радуйся, безсмертное и живоносное произрастение; радуйся, цвете, произрастивший наше спасение.

Радуйся, яко земная с небесным соединяеши; радуйся, яко сердца земнородных просвещаеши.

Радуйся, яко тобою тление изгнася; радуйся, яко тобою скорбь упразднися.

Радуйся, неизмеримое блаженство добрых; радуйся, многоименная слава верных.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 9

Всякое нечестивое естество демонов паде, и устыдися род евреев, видяще, како вси с любовию поклоняются Кресту, всегда изобильно подающему исцеления взывающим ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витий злоречивых умолкоша потоцы мудрований, егда Ты распят был еси, Христе, на Кресте: недоумевают бо еже како и на Крест восшел еси, и тления избежал еси. Мы же, прославляюще воскресение Твое, возглашаем:

Радуйся, премудрости Божией высото; радуйся, промышления Его глубино.

Радуйся, безумных суесловов неведение; радуйся, неразумных предрецателей погубление.

Радуйся, яко воскресение Христово нам являеши; радуйся, яко страдания Его в нашей памяти обновляеши.

Радуйся, преступление первых человек разрешивый; радуйся, врата райския открывый.

Радуйся, от всех ублажаемый; радуйся, неверным людем противляемый.

Радуйся, больным врачу; радуйся, призывающим тя в помощь защитниче.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 10

Спасти хотяй мир, Управитель мира сниде к нам таинственно и, Бог сый, Крест претерпе за ны, подобен нам быв во всем. Сего ради, свободив ны от всех, слышит: Аллилуиа.

Икос 10

Стену неразрушимую Божественную вселенней почитаем тя, живоносный Кресте зане соделавый тя Творец неба и земли распростре на тебе руце, научив всех возглашати:

Радуйся, основание благочестия; радуйся, наградо наследствия.

Радуйся, мысленнаго Амалика прогоняяй; радуйся, руками Иакова прообразованный.

Радуйся, яко тобою древнии образы обновишася; радуйся, яко тобою пророческия предречения исполнишася.

Радуйся, Спасителя всех носивый; радуйся, губителя душ упразднивый.

Радуйся, яко тобою мы с Ангелы совокупихомся; радуйся, яко тобою мы светом просветихомся.

Радуйся, яко почитающе, поклоняемся тебе; радуйся, яко восклицающе, взываем тебе.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 11

Пение всякое побеждается, аще потщится последовати обилию чудес твоих: многочисленныя бо похвалы, аще принесем ти, честный Кресте, ничтоже совершаем достойно, аще дал еси нам, о тебе вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоносное сияние подадеся животворящим Крестом сущим во тьме: приимше бо невещественный свет, той всем освещает путь к Божественному познанию, воздвигаемый же ныне возбуждает ны воспевати:

Радуйся, светило, сущих во тьме облистающее; радуйся, звездо, мир озаряющая.

Радуйся, молние, христоубийцы ослепляющая; радуйся, яко гром враги устрашаяй.

Радуйся, яко соборы православных украсил еси; радуйся, яко алтари идольские сокрушил еси.

Радуйся, яко знамение твое на небеси явися; радуйся, яко благодатию твоею лесть отгнася.

Радуйся, умерщвление плоти знаменуяй; радуйся, возстание страстей убиваяй.

Радуйся, яко на тебе Христос распят бысть; радуйся, яко тобою весь мир спасен бысть.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 12

Благодать даровати людем восхотев, Христос руце на Кресте распростре, призываяй вся языки, и дарует Царство Небесное всем поющим Ему и с верою вопиющим: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще тебе песнь с любовию, Животворящий Кресте Господень, прославляем тя, яко распятый на тебе плотию Владыка горних сил освяти и прослави тя и научи всех взывати тебе:

Радуйся, мысленный мечу; радуйся, святое святых созерцание.

Радуйся, пророков и праведных предвозвещение; радуйся, Христова светоносная победа.

Радуйся, красото и венец святителей благочестивых; радуйся, сило и крепость иереев благоговейных.

Радуйся, истины достославное украшение; радуйся, спасения благоприятное пристанище.

Радуйся, всех светлое радование; радуйся, агарян попрание.

Радуйся, света нетленнаго лампадо; радуйся, души моея усладо.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 13

О, всеми воспеваемый Кресте всечестный, носивый иногда на себе всех святых Святейшее Слово! Ты имаши дарование от всякия беды избавить нас, и от вечныя муки избави о тебе вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангели с небесе…» и 1-й кондак: «О, Преблаженнейший Кресте…».

Один раз в год выносят Крест для поклонения, и это происходит в день Воздвижения Животворящего креста Господня. В этот день принято соблюдать строгий пост, а сам праздник проводить в молитвах.

Молитва первая

О, всесвятый и всечестный Кресте Господень! Прежде презренное и постыдное орудие казни, ныне же почитаемый и прославляемый, яко оружие спасения! Како по достоянию твоему возмогу воспевати тя? Како восприиму дерзновение принести тебе мое поклонение, аз грешный и недостойный? Точию неизреченное человеколюбие пригвожденнаго на тебе Богочеловека Христа Спасителя нашего укрепляет мя немощнаго. Сего ради, надеяся на снисхождение Его, вопию тебе: Радуйся, Кресте, основание Церкве, вселенныя утверждение, прибежище верным! Крест — демонов истребление, нечестивых погубление, неверных вразумление! Крест — дев целомудрие, Крест — праведных облегчение, заблуждающихся путь, безстыдных раскаяние, неимущим богатство, плавающим кормчий, слабым сило, сражающихся охранение, сирот питатель, вдов заступниче, неимущим упования, единая точию надежда! Ты еси воистину древо познания, на немже Единородный Сын Божий искупил еси неизмеримые долги неблагодарнаго человека Богу и Создателю его; ты еси жезл Моисеов чудотворяй, иже отверзе нам путь в рай, услаждаяй скорби наши, исцеляяй болезни наши. Ты еси Соломонов одр, на нем же царственный от Иуды Лев, плотию уснув воскресе тридневен во славе, яко победитель ада. Сего ради по достоянию воспеваю и прославляю тя, Богоблаженнейший Кресте, всею душею своею в вечер и заутра и во дни, полагая на тя все упование спасения моего. Аминь.

Молитва вторая

О всечестный и животворящий Кресте Господень, кровию Христа Бога нашего освященный! Ты еси знамение победы на враги наша видимыя и невидимыя; Ты имаши явитися в час страшнаго суда Христова. Тебе смиренно поклоняюся, честно прикасаюся и любезно тя лобызаю, нынешнее моление к Распятому на тебе принося, да исцелит мя силою в тебе Своею от всех недуг душевных и телесных, и сохранит от враг видимых и невидимых, и неосужденна на суде Своем одесную поставит. Ей, животворящий Кресте святый! На тебе Спас, умирая за умершия грехми человеки, дух Свой яко человек испусти, кровь же и воду источи, и сими треми едино, еже паче всех есть на потребу, спасение нам содела, во славу источника вод живых, Бога Отца, Себе же от кровей девических воплощенна Бога Сына, и Бога Духа Святаго, оживляющаго дух человечь, Ихже триех во едином Божестве славити и мне пособи от воды крещения восприятою верою непорочною, во причастии же плоти и крове Господних надеждою несумненною, и в покаянии духом сокрушенным, и любовию нелицемерною, да тако не токмо в жизни сей плачевней, яко вода мимотекущей, но и в будущем блаженнем животе прославлю Господа, пособием силы твоея, Кресте треблаженне, и поклонюся Ему самым лица зрением Верованному, одержанием же Чаянному и наслаждением Любимому, единому в Троице славимому в безконечныя веки веков. Аминь.

Молитва третья

Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его ненавидящии Его. Яко исчезает дым, да исчезнут; яко тает воск от лица огня, тако да погибнут беси от лица любящих Бога и знаменующихся крестным знамением, и в веселии глаголющих: радуйся, Пречестный и Животворящий Кресте Господень, прогоняяй бесы силою на тебе пропятаго Господа нашего Иисуса Христа, во ад сшедшаго и поправшаго силу диаволю, и даровавшаго нам тебе Крест Свой Честный на прогнание всякаго супостата. О, Пречестный и Животворящий Кресте Господень! Помогай ми со Святою Госпожею Девою Богородицею и со всеми святыми во веки. Аминь.

Тропарь, глас 4

Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

Кондак, глас 4

Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй, Христе Боже. Возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на супостаты, пособие имущим Твое, оружие мира, непобедимую победу.

С одной стороны, еще святитель Григорий Низкий говорил, что совершенно необязательно ехать в Иерусалим для того, чтобы приобщиться к Богу. Иерусалим может быть у тебя в сердце или в том храме, в который ходишь.

Совет! Совершенно необязательно поклоняться именно тому чудотворному древу креста, на котором был распят Спаситель. Потому что всякий крест, изготовленный из дерева или другого материала, который мы на себе носим или которому поклоняемся, он в себе содержит то присутствие Божие, которое является животворным и спасительным.

Но, конечно, для христианина важное значение имеют святыни, непосредственно связанные с жизнью Христа, Богородицы и святых.

Среди этих святынь особое место занимает Честной Животворящий Крест Господень.

Посмотрите видео с Акафистом Кресту Господню